Texto original

Positiv erscheint mir, daß deMause zur Untermauerung seiner psychogenetischen Theorie ein historisches Quellenstudium betreibt. Er sucht die reale kulturelle Entwicklung in seine Theorie einzubeziehen. Leider sieht deMause nicht die Wechselbeziehungen von kultureller und psychischer Entwicklung. Historische Phänomene werden lediglich als Verifikation oder Falsifikation seiner psychogenetischen Theorie herangezogen. Explizit schreibt er, daß die Evolution der Eltern-Kind-Beziehung eine unabhängige Quelle historischen Wandels bildet. Psychischer Wandel tritt unabhängig vom sozialen und technologischen Wandel auf. Die Fähigkeit der Eltern, sich in das psychische Alter der Kinder zurückzuversetzen und damit die Ängste dieses Alters besser zu verstehen, erscheint mir als treibende Kraft für einen psychischen Wandel in der Geschichte kaum wahrscheinlich. Evolution faßt deMause als eine kontinuierliche Entwicklung auf, als eine Entwicklung, in der Eltern immer fähiger werden, ihre Kinder zu verstehen. Dieser eklatante Mangel in der Theorie von deMause wird bei einer Anwendung auf die frühe Neuzeit sichtbar. Wenn psychischer Wandel durch die besser werdenden Bedingungen der Kindheit erklärt werden kann, wie ist es dann möglich, daß zur Zeit der Hexenverfolgungen die Bedingungen der Kindheit jedoch keineswegs einen analogen positiven Entwicklungsschritt zu verzeichnen haben? Eher das Gegenteil ist der Fall. Sollte die Verschickung der Kinder im Zeitalter der Ambivalenz, wie deMause die frühe Neuzeit charakterisiert, wirklich auf ein besseres Verstehen gegenüber den Eltern der vorhergehenden Zeit zurückzuführen sein? Können allein die Erziehungspraktiken Zeugnis über eine Kultur liefern? Müssen diese nicht viel eher in ihre psychodynamischen Funktion für die Anpassung an die jeweilige Gesellschaft gesehen werden?

Beim Versuch, das Verhältnis von psychischer Entwicklung und Kultur zu verstehen, müssen wir uns wieder der Ethnologie, speziell der Ethnopsychoanalyse zuwenden. Die Ethnopsycho-

analyse untersucht die bewußten und unbewußten Konflikte eines Individuums in der jeweiligen Kultur. Dabei wird die fremde Kultur nicht als reifer oder höherentwickelt als eine andere gesehen, die im Evolutionskonzept tendenziell enthaltene Abwertung des Früheren nicht übernommen. Unbewußte Konflikte, die eine Kultur erzeugt, werden in Funktion für diese Kultur gesehen, d.h. als unbewußter Anpassungsprozeß.

Legenda:

As sugestões marcadas a vermelho deverão ser apagadas e substituídas por sugestões escritas a vermelho.

Primeira etapa

Alunos corrigem alunos:

I appreciate that deMause uses historical sources in order to support his psychogenetic theory. In this theory, (...psychogenetic theory in which he tries...) he tries to include the actual cultural development. Unfortunetaly, he fails to acknowledge the interrelation of the cultural and the psychological development (... the interrelation between the culture and the psychological...). Historical phenomena only serve as verifications or falsifications of his psychogenetic theory. He explicitly writes that the evolution of the parent-child-relationship is an independent source for historical change. Psychological change occurs independently from social and technological change. To me, it seems hardly possible that the parents` ability to cast back their minds to their children`s psyhological age (of a child) and to thus (to) better understand their (children`s) fears , (should) constitutes the driving force for a psychological change in history.

(To me, it does not seem very likely that the parents` ability to go back to the psychological age of a child and thus to better understand their children`s fears, should constitute the driving force for a psychological change in history.)

deMause (DeMause) perceives evolution as a continuous development, a development in the course of which parents become increasingly able to understand their children. This striking deficiency in deMause`s theory is revealed when (the theory) applied to early modern times. If psychological change may be explained by (the) improving childhood conditions, how, then, is it possible (then) that during the witch persecutions the childhood conditions, have not in the least (at all) undergone a similar positive development but rather the contrary? Can the sending-away of the children in the age (era) of ambivalence, as deMause characterises the early modern times, in fact be traced back to a better understanding of the parents of former generations? Can you judge a whole culture by the childrearing practices alone? (Is it possible to come to an understanding of culture by considering childrearing practices alone?) Don`t we rather (Should we not rather) need to understand them (these practices) in their psychodynamic function for the adjustment to the respective society?

For an understanding of (In order to understand) the relation between psychological development and culture one has to turn to ethnology again – in particular to ethno-psychoanalysis. Ethnopsychoanalysis examines the (individual`s) conscious conflicts in the respective culture. Hereby the foreign culture is not regarded as more mature or higher (better) developed than any other (another culture) and the tendency in the concept of evolution (evolutionary concept?) to devalue the previous stages of evolution is not being adopted. Subconscious conflicts caused by culture, are regarded as functional for this particular culture, that is, as subconscious process of adaption.


Retroceder

Página Inicial

Seguinte